خواص سوره ملک برای حاجت، ازدواج و اموات + سوره ملک صوتی و متن

خواص سوره ملک برای حاجت، ازدواج و اموات + سوره ملک صوتی و متن متن سوره ملک با ترجمه فارسی و صدای عبدالباسط؛ داستان و خواص سوره ملک برای ازدواج، حاجت، مرده، خانه دار شدن، جنین، فضیلت خواندن چهل بار سوره ملک و گره زدن در سلام دنیا بخوانید.

شصت و هفتمین سوره قرآن به نام الملک می باشد که در جزء 2 قرآن قرار دارد و تعداد آیه های شریف آن 30 آیه می باشد، در این مطلب از سلام دنیا متن سوره ملک با ترجمه فارسی، داستان سوره ملک، خواص سوره ملک برای ازدواج، حاجت، برای مرده (میت)، خانه دار شدن و جنین، خواص سوره ملک و گره زدن، خواص چهل بار خواندن سوره ملک، فضیلت خواندن سوره ملک و دانلود سوره ملک صوتی و متن را آورده ایم که خواهید خواند. با ما همراه باشید.

دانلود متن سوره ملک با معنی pdf

متن سوره ملک با ترجمه فارسی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿1﴾

بزرگوار [و خجسته] است آنكه فرمانروايى به دست اوست و او بر هر چيزى تواناست (1)

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ ﴿2﴾

همانكه مرگ و زندگى را پديد آورد تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيكوكارتريد و اوست ارجمند آمرزنده (2)

الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ ﴿3﴾

همان كه هفت آسمان را طبقه طبقه بيافريد در آفرينش آن [خداى] بخشايشگر هيچ گونه اختلاف [و تفاوتى] نمى ‏بينى بازبنگر آيا خلل [و نقصانى] مى ‏بينى (3)

ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِيرٌ ﴿4﴾

باز دوباره بنگر تا نگاهت زبون و درمانده به سويت بازگردد (4)

وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ ﴿5﴾

و در حقيقت آسمان دنيا را با چراغهايى زينت داديم و آن را مايه طرد شياطين [= قواى مزاحم] گردانيديم و براى آنها عذاب آتش فروزان آماده كرده‏ ايم (5)

وَلِلَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿6﴾

و كسانى كه به پروردگارشان انكار آوردند عذاب آتش جهنم خواهند داشت و چه بد سرانجامى است (6)

إِذَا أُلْقُوا فِيهَا سَمِعُوا لَهَا شَهِيقًا وَهِيَ تَفُورُ ﴿7﴾

چون در آنجا افكنده شوند از آن خروشى مى ‏شنوند در حالى كه مى ‏جوشد (7)

تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ كُلَّمَا أُلْقِيَ فِيهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ ﴿8﴾

دانلود سوره ملک صوتی با صدای عبدالباسط

نزديك است كه از خشم شكافته شود هر بار كه گروهى در آن افكنده شوند نگاهبانان آن از ايشان پرسند مگر شما را هشدار دهنده‏ اى نيامد (8)

قَالُوا بَلَى قَدْ جَاءَنَا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ كَبِيرٍ ﴿9﴾

گويند چرا هشدار دهنده‏ اى به سوى ما آمد و[لى] تكذيب كرديم و گفتيم خدا چيزى فرو نفرستاده است‏ شما جز در گمراهى بزرگ نيستيد (9)

وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿10﴾

و گويند اگر شنيده [و پذيرفته] بوديم يا تعقل كرده بوديم در [ميان] دوزخيان نبوديم (10)

فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقًا لِأَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿11﴾

پس به گناه خود اقرار مى كنند و مرگ باد بر اهل جهنم (11)

إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ ﴿12﴾

كسانى كه در نهان از پروردگارشان مى‏ ترسند آنان را آمرزش و پاداشى بزرگ خواهد بود (12)

وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ﴿13﴾

و [اگر] سخن خود را پنهان داريد يا آشكارش نماييد در حقيقت وى به راز دلها آگاه است (13)

أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ ﴿14﴾

آيا كسى كه آفريده است نمى‏ داند با اينكه او خود باريك بين آگاه است (14)

هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ ﴿15﴾

اوست كسى كه زمين را براى شما رام گردانيد پس در فراخناى آن رهسپار شويد و از روزى [خدا] بخوريد و رستاخيز به سوى اوست (15)

أَأَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّمَاءِ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمُ الْأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ ﴿16﴾

آيا از آن كس كه در آسمان است ايمن شده‏ ايد كه شما را در زمين فرو برد پس بناگاه [زمين] به تپيدن افتد (16)

أَمْ أَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّمَاءِ أَنْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِبًا فَسَتَعْلَمُونَ كَيْفَ نَذِيرِ ﴿17﴾

يا از آن كس كه در آسمان است ايمن شده‏ ايد كه بر [سر] شما تندبادى از سنگريزه فرو فرستد پس به زودى خواهيد دانست كه بيم دادن من چگونه است (17)

وَلَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ ﴿18﴾

و پيش از آنان [نيز] كسانى به تكذيب پرداختند پس عذاب من چگونه بود (18)

أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَنُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ ﴿19﴾

آيا در بالاى سرشان به پرندگان ننگريسته‏ اند [كه گاه] بال مى‏ گسترند و [گاه] بال مى ‏آنند جز خداى رحمان [كسى] آنها را نگاه نمى دارد او به هر چيزى بيناست (19)

أَمَّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ جُنْدٌ لَكُمْ يَنْصُرُكُمْ مِنْ دُونِ الرَّحْمَنِ إِنِ الْكَافِرُونَ إِلَّا فِي غُرُورٍ ﴿20﴾

يا آن كسى كه خود براى شما [چون] سپاهى است كه ياريتان مى ‏كند جز خداى رحمان كيست كافران جز گرفتار فريب نيستند (20)

أَمَّنْ هَذَا الَّذِي يَرْزُقُكُمْ إِنْ أَمْسَكَ رِزْقَهُ بَلْ لَجُّوا فِي عُتُوٍّ وَنُفُورٍ ﴿21﴾

يا كيست آن كه به شما روزى دهد اگر [خدا] روزى خود را [از شما] باز دارد [نه] بلكه در سركشى و نفرت پافشارى كردند (21)

أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَى وَجْهِهِ أَهْدَى أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ﴿22﴾

پس آيا آن كس كه نگونسار راه مى ‏پيمايد هدايت‏ يافته تر است‏ يا آن كس كه ايستاده بر راه راست مى ‏رود (22)

قُلْ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ ﴿23﴾

بگو اوست آن كس كه شما را پديد آورده و براى شما گوش و ديدگان و دلها آفريده است چه كم سپاسگزاريد (23)

قُلْ هُوَ الَّذِي ذَرَأَكُمْ فِي الْأَرْضِ وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿24﴾

بگو اوست كه شما را در زمين پراكنده كرده و به نزد او [ست كه] گرد آورده خواهيد شد (24)

وَيَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿25﴾

و مى‏ گويند اگر راست مى‏ گوييد اين وعده كى خواهد بود (25)

قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللَّهِ وَإِنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ ﴿26﴾

بگو علم [آن] فقط پيش خداست و من صرفا هشدار دهنده‏ اى آشكارم (26)

فَلَمَّا رَأَوْهُ زُلْفَةً سِيئَتْ وُجُوهُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَقِيلَ هَذَا الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تَدَّعُونَ ﴿27﴾

و آنگاه كه آن [لحظه موعود] را نزديك ببينند چهره ‏هاى كسانى كه كافر شده‏ اند در هم رود و گفته شود اين است همان چيزى كه آن را فرا مى‏ خوانديد (27)

قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَهْلَكَنِيَ اللَّهُ وَمَنْ مَعِيَ أَوْ رَحِمَنَا فَمَنْ يُجِيرُ الْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿28﴾

بگو به من خبر دهيد اگر خدا مرا و هر كه را با من است هلاك كند يا ما را مورد رحمت قرار دهد چه كسى كافران را از عذابى پر درد پناه خواهد داد (28)

قُلْ هُوَ الرَّحْمَنُ آمَنَّا بِهِ وَعَلَيْهِ تَوَكَّلْنَا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿29﴾

بگو اوست‏ خداى بخشايشگر به او ايمان آورديم و بر او توكل كرديم و به زودى خواهيد دانست چه كسى است كه خود در گمراهى آشكارى است (29)

قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ ﴿30﴾

بگو به من خبر دهيد اگر آب [آشاميدنى] شما [به زمين] فرو رود چه كسى آب روان برايتان خواهد آورد (30) 

خواص سوره ملک

نام دیگر سوره ملک چیست

نام دیگر سوره ملک ، «تبارک» است. اگر در جایی خواندید سوره تبارک، بدانید که منظور همان سوره ملک است.

خواص سوره ملک برای ازدواج

در خصوص اینکه خواندن سوره الملک بخت اشخاص را برای ازدواج باز کند و یا اینکه امر ازدواجشان را تسریع و آسان کند مطلبی نیامده است اما خواندن سوره های قرآن و آیات آن همیشه به قلب انسان جلا داده و او را به خدا نزدیک کرده و می تواند راه درست را مقابل قرار دهد.


حتما بخوانید: خواص خواندن سوره حشر برای ازدواج و حاجت


خواص سوره ملک برای حاجت

با خواندن سوره الملک و گفتن حاجات خود به پروردگار خداوند بنده اش را دست خالی نخواهد گذاشت و حاجت او را در صورت صلاح روا خواهد کرد ، هر چند که در این خصوص و درباره سوره منظوره مستقیم اشاره ای نشده است.

در خصوص خواص سوره ملک نیز می‌فرمایند: جهت برآمدن حاجات هر یک از این سوره‌‌ها را روزی چهارده بار بدون کم و زیاد بخواند و هدیه به‌ چهارده معصوم کند، بدین‌ترتیب: روز شنبه «اِنّا فَتَحنا»، یک‌شنبه «یس»، دوشنبه (واقعه)، سه‌شنبه «الرحمن»، چهارشنبه «جنّ»، پنج‌شنبه «ملک (تبارک)» و جمعه «الم سجده» که بدون تردید به ‌یاری حق‌ تعالی حاجتش برآورده می‌گردد.

خواص سوره ملک برای مرده (میت)

از امام صادق (ع ) نقل شده است که: «هر کس سوره ملک را برای میتی بخواند از عذابی که در آن است تخفیف داده می شود و اگر قرائت کننده به اموات هدیه کند ثواب آن با سرعت برق به آنها می رسد. »

رسول خدا (ص) نیز در خصوص فضیلت سوره ملک فرموده است: « سوره در قرآن است که سی آیه دارد و فرد قرائت کننده خود را آنقدر شفاعت می کند تا او را ببخشند و آن سوره ملک است.»
همچنین حضرت فرموده اند: «هر کس سوره ملک را قرائت کند نجات دهنده او از عذاب قبر است و به اجری همانند کسی که شب قدر را احیا داشته است اعطا می شود و هر کس این سوره را حفظ کند. انیس و مونس او در قبر خواهد شد و او را از هر حادثه و عذاب در قبر نگه می دارد او را به خدا نزدیک می کند تا اینکه وارد بهشت شود در حالی که از وحشت قبر در امان است.» 

خواص سوره ملک خانه دار شد

از دیگر خواص سوره ملک خواندن 40 مرتبه سوره ملک بعد از نماز صبح بدون اینکه با کسی صحبتی کنید به طور پشت سر هم می باشد که البته به رزق و روزی نیز وسعت می بخشد و بدهی و قرض ها را رفع می کند.

خواص سوره ملک و گره زدن

آمده است که اگر بر نخی 40 بار سوره ملک بخوانید و هر بار گره بزنید و نخ را با میت دفن کنید ثواب آن بر مرده خواهد رسید. اما مستحب است که بعد فوت شخص در همان شب یعنی لیله الدفن سوره ملک را به نیت او بخوانند.

خواص سوره ملک برای جنین

مادران باردار برای سلامتی جنین خود می توانند در ماه دوم بارداری روزهای پنج شنبه و جمعه سوره الملک بخوانند.

خواص چهل بار خواندن سوره ملک

با برداشتن چله سوره ملک از تمامی فضائل این سوره شریفه برخوردار می شوید، روایت است که پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) این سوره را هر روز تلاوت می کردند.

خواص سوره ملک برای دندان درد

شخصی که دندان درد دارد در جهت تسکین دندان درد می تواند سوره ملک را تلاوت کند، رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم در این خصوص فرموده اند که: هر کس که دندانش درد می‌کند انگشتش را بر دندانی که درد می‌کند بگذارد و آیه «23 سوره ملک» را هفت مرتبه بخواند.

خواص سوره ملک برای حاجت

فضیلت خواندن سوره ملک

از دیگر فضایل خواندن سوره ملک شفاعت و بخشش می باشد، رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم فرموده است: سوره در قرآن است که سی آیه دارد و فرد قرائت کننده خود را آنقدر شفاعت می‌کند تا او را ببخشند و آن سوره ملک است. همچنین ایشان فرموده اند: هر کس سوره ملک را قرائت کند نجات دهنده او از عذاب قبر است و به اجری همانند کسی که شب قدر را احیا داشته است اعطا می‌شودو هر کس این سوره را حفظ کند. انیس و مونس او در قبر خواهد شد و او را از هر حادثه و عذاب در قبر نگه می‌دارد او را به خدا نزدیک می‌کند تا اینکه وارد بهشت شود در حالی که از وحشت قبر در امان است.


حتما بخوانید: خواص سوره حمد برای اموات


1. در خصوص دیگر فضائل سوره ملک حـدیثی از پیامبر اکـرم(ص) نقل شده: کسی که سوره‌ی «تَبارَک» را تلاوت کند چنان است که گوئی شب قدر و به ‌روایتی شب عید فطر را احیا نموده است. و نیز فرمود: سوره‌ای در کتاب حق‌تعالی وجود دارد که سی آیه بیشتر نیست و در قیامت قاری خود را شفاعت می‌کند و از آتش می‌رهاند و وارد بهشت می‌نماید و آن سوره‌ی «تَبارَک» است، هر کس آن را حفظ کند در قبر انیس او خواهد بود و تا روز قیامت از هر گونه آسیب وی را محفوظ خواهد داشت.

2. همچنین در خواص سوره ملک می‌فرماید: کسی که سوره‌ی «تَبارَک» را پیش از خواب بخواند خداوند سی حسنه برای او می‌نویسد و سی گناه وی را محو می‌کند و سی درجه‌ بر درجات او می‌افزاید و تا زمان بیداری و برخاستن فرشته‌ای او را از هر آفت و گزندی محافظت می‌نماید. و از حضرت امام صادق(ع) نیز قریب به ‌این مضمون روایت شده است.

3. و حضرت علی (ع) نیز از رسول خدا(ص) روایت کرده اند: هر کس این سوره را (حداقل روزی یک بار) بخواند در روز قیامت با چهره همانند جمال یوسف(ع) بر بال‌های فرشتگان درمی‌آید.

4. و امام باقر(ع) نیز می‌فرماید: کسی که سوره‌ی مُلک را در شب بخواند بسیار عبادت کرده و از غافلین نوشته نمی‌شود و من آن را بعد از نماز عشاء در نماز نشسته می‌خوانم و پدرم آن را در شب و روز می‌خواند.

5. از حضرت امام صادق(ع) نیز نقل شده است: چنانچه سوره‌ی«تَبارَک» را بر مرده قرائت کنند برایش موجب تخفیف و آسایش در قبر می‌شود. و به‌ فرموده‌ی امام باقر(ع) این سوره به ‌نام «مانعه» است چون مانع عذاب قبر می‌گردد.

فضیلت سوره ملک برای رزق و روزی

6. و امام صادق (ع) می‌فرماید: این سوره‌ی مبارکه را در هر جا که بخوانند برکت و نعمت در آنجا فزونی می‌یابد و کسی که آن را هر شب تلاوت کند گرفتار عذاب قبر نخواهد شد.

فضیلت سوره ملک

داستان سوره ملک

بحث روایتی (روایاتی در ذیل جمله: (لیبلوکم ایکم احسن عملا) و در ذیل برخی دیگر از آیات گذشته)

در کافی به سند خود از سفیان بن عیینه از امام صادق علیه السلام روایت کرده که در ذیل آیه (لیبلوکم ایکم احسن عملا) فرموده منظور این نیست که معلوم کند کدامیک بیشتر عمل می کنید، بلکه منظور این است که معلوم کند عمل شما کدامش صواب تر و درست تر است، و درستی عمل به خشیت از خدا و نیت صادقه است، (خلاصه منظور مقدار نیست بلکه کیفیت است). 


حتما بخوانید: فضیلت و خواص سوره طه برای ازدواج، محبت و حاجت


آنگاه فرمود: و مهم هم همان کیفیت است، انجام خود عمل خیلی دشوار نیست، این دشوار است که انسان آن را خالص انجام دهد، و همچنان خالص باقیش بدارد، و آگاه باشید که عمل خالص آن عملی است که نخواهی مردم تو را در برابر آن بستایند، و جز خدا کسی را منظور نداشته باشی. آری نیت مهم تر از عمل است، آگاه و هوشیار باشید که ارزش عمل به همان نیت است. و در پایان این آیه را تلاوت کردند: (کل یعمل علی شاکلته) یعنی هر کسی بر نیت خود عمل می کند. 

و در مجمع البیان آمده که ابو قتاده گفت: من از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم از جمله (ایکم احسن عملا) پرسیدم، که منظور از آن چیست؟ فرمود: منظور این که کدام یک از شما عقل بهتری دارید. آنگاه فرمود: عقل آن کس از شما کاملتر است که خوفش از خدا بیشتر باشد، و بهتر در اوامر و نواهی او نظر کند، هر چند که عمل مستحبی او کمتر باشد.

و نیز در همان کتاب از ابن عمر نقل کرده که گفت: رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم آیه (تبارک الذی بیده الملک... ایکم احسن عملا) را تلاوت کرد، و در معنای جمله آخر فرمود: یعنی کدامتان از حرامهای خدا بیشتر می پرهیزد، و واجبات خدا را سریع تر انجام می دهد.

  • و در تفسیر قمی در ذیل آیه شریفه (الذی خلق سبع سموات طباقا) آمده که یعنی روی هم قرار گرفته اند.
  • و درباره جمله (من تفاوت) فرموده: یعنی از فساد. و در ذیل جمله (ثم ارجع البصر) آمده که: در ملکوت آسمانها و زمین نظر بیفکن.
  • درباره جمله (بمصابیح) آمده که: یعنی به ستارگان.
  • درباره جمله (سمعوا لها شهیقا) آمده: یعنی صدای افتادن در آتش را می شنوند.
  • در رابطه با جمله (تکاد تمیز من الغیظ) آمده: یعنی غیظ بر دشمنان خدا.
  • درباره جمله (و قالوا لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر) آمده که فرمود: منظور این نیست که گوشها نشنیدند، و فهم ها درک نکردند، نه، هم شنیدند و هم درک کردند، ولی اطاعت نکردند و نپذیرفتند، دلیل بر اینکه هم شنیدند و هم فهمیدند این است که می فرماید: (فاعترفوا بذنبهم فسحقا لاصحاب السعیر). 

مولف: معنی این آیه دلالت دارد بر اینکه منظور از نشنیدن و تعقل نکردن همان اطاعت نکردن و نپذیرفتن بعد از شنیدن و فهمیدن است، و خدای تعالی همین جمله (اگر می شنیدیم و می فهمیدیم) را اعتراف به گناه خواند، و معلوم است که وقتی عملی گناه می شود که فاعلش به بدی آن عمل علم داشته باشد، یا علم سمعی یعنی دلیل نقلی، و یا علم عقلی یعنی دلیل عقلی. 

بحث روایتی (روایتی دال بر اینکه قلب بر چهار قسم است، درذیل آیه (افمن یمشی مکبا علی وجهه...)

در کافی به سند خود از سعد از ابی جعفر علیه السلام روایت کرده که فرمود: قلب چهار قسم است،

قلبی است که در آن هم نفاق است و هم ایمان، و قلبی است به کلی منکوس و زیر و رو شده، و قلبی است مطبوع و مهر شده، و قلبی است از هر، پرسیدم قلب ازهر کدام است؟ فرمود قلبی است که در آن نوری چون چراغ هست. 

و اما قلب مطبوع قلب منافق است، و قلب از هر قلب مؤمن است، اگر خدا به او نعمتی دهد شکر می گزارد، و اگر مبتلایش کند صبر می کند. و اما قلب منکوس قلب مشرک است، آنگاه این آیه را در معنای قلب منکوس تلاوت کرد: (افمن یمشی مکبا علی وجهه اهدی امن یمشی سویا علی صراط مستقیم)، و اما قلبی که هم نفاق در آن هست و هم ایمان قلب مردمی است که در طایف بودن د، اگر اجل یکی از آنها در حال نفاق می رسید، هلاک شده بود، و اگر در حال ایمان می مرد نجات می یافت. 

مؤلف: این روایت را تفسیر برهان هم از ابن بابویه و او به سند خود از فضیل از سعد خفاف از ابی جعفر علیه السلام نقل کرده، در نقل وی آمده: قلب چهار قسم است تا آخر این حدیث نقل کرده و لیکن در (قلب ازهر) کلمه (انور) را زیادی دارد، (قلب ازهر انور). 

و اما اینکه امام فرمود: (قلب مردمی که در طائف بودند) منظور از طائف چند فرسنگی مکه معظمه نیست بلکه منظور از طائف شیطانی است که بسیار به سراغ دل آدمی می آید، و پیرامون دل طواف می کند، همچنان که فرمود: (ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون)، پس معنای روایت چنین است که قومی با طائف شیطانی زندگی می کنند، و شیطان لحظه به لحظه پیرامون دلشان طواف می کند تا بمیرند، اگر در حالی که همان شیطان طوافگر با ایشان باشد بمیرند، هلاک شده اند، و اگر در حال ایمان بمیرند نجات یافته اند. 


حتما بخوانید: خواص و دلایل اینکه سوره یاسین قلب قرآن است چیست؟


این را هم باید دانست که در اینجا روایاتی است که جمله شریفه (افمن یمشی مکبا علی وجهه...) را بر منحرفین از ولایت علی علیه السلام و پیروان ولایت او، و دوستانش تطبیق می کند، که البته جنبه تفسیر ندارد، بلکه از باب تطبیق کلی بر مصداق است.

داستان سوره ملک

سخن آخر

خواندن سوره های قرآن به هر شکل و در هر روز ثوابی دارد فراوان. می توانید با خواندن آن در زمان حیات خود ثوابی برای زمان مرگ اندوخته داشته باشید.


مطالب مرتبط:

خواص سوره الرحمن برای حاجت و ازدواج

سوره و دعای معجزه آسای محبت، عشق و روا شدن حاجت



از
14
رای